Potraviny jako prevence Alzheimerovy choroby

Správně zvolené potraviny jsou důležité pro celkové zdraví člověka. Většina lidí dbá na zdravou stravu pro své děti, lidé trpící cukrovkou, nemocemi trávicího ústrojí nebo třeba potravinovými alergiemi si vybírají jídlo podle speciálních diet. Jsou potraviny, které pomáhají jako prevence proti rakovině. Ale tolik se neví o tom, že některé potraviny dokážou zlepšit mozkovou činnost, a fungují tak jako prevence Alzheimerovy choroby.

Mezi stravu, která zlepšuje mozkovou činnost, patří všeobecně uznávané zdravé potraviny, ale najdou se mezi nimi i ty, které jsou vesměs považovány za nezdravé, nebo rozhodně ne zdraví prospěšné. Následujících 10 potravin má ověřené účinky působící proti Alzheimerově nemoci.

Jablka

Rostlinný antioxidant kvercitin, který se nachází v jablkách, ochraňuje mozkové buňky proti volným radikálům. Abychom z jablka získali dostatečné množství této látky, doporučují se konzumovat se slupkou.

Špenát

Foláty, vitamín E a vitamín K jsou látky, které člověka chrání před demencí. Špenát, ale i další listová či sytě zbarvená zelenina jich obsahuje velké množství.

Odborníci na výživu radí tuto zeleninu pokapat například olivovým olejem, protože vitamíny E a K jsou rozpustné v tucích.

Extra panenský olivový olej

Oleocanthal je složka přirozeně se vyskytující v extra panenském olivovém oleji. Podle expertů z univerzity ve Spojených státech amerických by mohl tento olej posloužit přímo při výrobě léků proti Alzheimerově chorobě tím, že dokáže ničit mozkové jedy, které způsobují ztrátu paměti a podílejí se na vzniku Alzheimerovy nemoci.

Ostružiny

Tyto lesní plody obsahují antioxidanty polyfenoly, které podporují komunikaci mezi neurony. Podle nedávné studie jedné americké univerzity by měly ostružiny dokázat zlepšit naši schopnost vstřebávat nové informace.

Šťáva z hroznového vína

Nejen šťáva z hroznového vína, ale i červené víno, obsahují stejné látky jako ostružiny – polyfenoly. V rámci jednoho pokusu pilo dvanáct dobrovolníků pravidelně šťávu z hroznového vína a již po několika měsících se jim zlepšila prostorová paměť a schopnost učení.

Losos

Losos obsahuje DHA, což je omega 3 mastná kyselina, která se nachází v mozku, a vědci věří že dokáže chránit před Alzheimerovou nemocí. Navíc je losos přírodním zdrojem těžko dostupného vitamínu D, jehož nedostatek je spojován s větší ztrátou paměti.

Kari

Látka kurkumin, která se nachází v kari, dokáže podle odobrníků přímo zabránit vzniku Alzheimerovy choroby. Kurkumin blokuje tvorbu beta amyloidových plaků, snižuje hladinu cholesterolu a také bojuje se záněty.

Skořice

Skořice obsahuje dvě složky: proantocyanidin a cinnamaldehyd, které ničí nebezpečné tau proteiny, jež jsoou jedním ze znaků Alzheimerovy choroby.

Skořice je navíc důležitý antioxidant, takže není na škodu přisypat si ji do jogurtu, kaše atd.

Káva

Množství antioxidantů, ale i kofein fungují jako ochrana proti rychlému stárnutí mozku. Podle různých studií to platí při vypití více než tří šálků denně.

Čokoláda

Opět polyfenoly, tentokrát obsažené v kakau, způsobují, že pouhých 10 gramů kvalitní hořké čokolády denně funguje jako ochrana před ztrátou paměti způsobenou věkem. Čokoláda navíc snižuje krevní tlak, rizika srdečních onemocnění a působí i proti depresi.

Potraviny jako prevence Alzheimerovy choroby patří do témat
  • Alzheimer Jana Ivičičová 21.01.2012 16:18:51

    Tak z vyjmenovaných potravin mám ráda sedm druhů a primm hraje čokoláda , takže snad dělám dost pro to , aby okolo mne přestal ten Alzheimer našlapovat !

    • Re: Alzheimer roosa 20.07.2012 13:13:06

      jak mam pit skorici celou jak se zalejva
      a cim s horkou vodou nebo studenou

      • Re: Re: Alzheimer Jiřina 04.02.2018 13:49:14

        Skořici na špičku nože si přidávám do kávy. Docela mi to chutná. Při vaření rýže dám
        špetku kurkumy do vody a rýže dostane krásnou barvu. Mimo špenát vařím i zelené fazolky a často brokolici. Obě zeleniny jsem v minulosti připravovala sporadicky, le teď mi velmi chutnají jako příloha k masitým jídlům.


Alzheimerova choroba patří do témat

Adresář

Alzheimerova choroba ptejte se v poradně

Diskutujte na téma Alzheimerova choroba

Píšeme jinde
  • Vegetariánský tatarák krok za krokem

    Vegetariánský tatarák krok za krokem

    Tatarák na křupavé topince nebo čerstvé bagetce, kdo by odolal? Pokud hledáte variantu, která se chuťově podobá té masové, zkuste tento recept. Tatarák z avokáda je pikantní, chuťově výrazný a zachutná i těm, kteří nad vegetariánskými pokrmy ohrnují nos.

  • Recept na švestkové čatní krok za krokem

    Recept na švestkové čatní krok za krokem

    Čatní (chutney) je chuťově velmi výrazná omáčka pocházející z indické kuchyně, podává se k masu i zelenině. Základem je vždy ovoce a spousta koření. Tentokrát si ji připravíme ze švestek, jablek, pomerančové šťávy, skořice, chilli a zázvoru.



Zdravě.cz na Facebooku